Tuesday, February 3, 2009

pEsAn AyAh...

Telah berdiri seorang lelaki
Hidup berbekal kecekalan diri
Walau menghadapi sejuta cabaran
Terus berpaut pada kebenaran

Berkurun sudah kau merintis jalan
Bertahun sudah hasratmu terhalang
Tetap bersemarak api keazamnya
Bara keramat doa dan harapan

Kau melangkah bermula dari lembah
Kau mendaki setangga ke setangga
Semakin hampir menjejaki puncak
Semakin sering kau ditikam onak

Namun kerana kau lelaki
Derita dapat diselindungi
Tangisanmu rahsia dihati
Kesepianlah teman nan sejati

Di dalamnya kau mengenal diri
Tenangnya wajah matangnya bicara
Kerana kau menyakiniTuhanlah yang maha ESA



kt atas 2 lirik lagu "LELAKI" nyanyian siti nurhaliza..

memang terkesan la lagu 2 kt aku.. stiap kali dgr lagu 2, rs nk mengalir je air mati ni. xtau la plak klu aku ni touching lbh..tp cube la... cube la kte sm2 hayati lagu 2..

klu korg xprnh dgr lagu 2, try la dgr n tangkap feel lentok layu ckit.. mmg akan berat la kantung air matamu.. tp klu yg xberperasaan 2, xdapek den nk nolong...

np dlm byk2 lagu, lagu ni gak yg aku nk touching?


coz cube kte relate kan lagu ni ngan kisah hidup AYAH kte.. ade persamaan x?
bg org jenis cm aku, akan phm ape yg aku rs...

org2 tua.. byk pengalaman.. asam garam dlm menempuh kehidupan.


ayah ku lahir sblm tanah melayu mencapai kemerdekan lg.. bersyukur krn ayah x d bawa oleh askar jepun n d suruh buat landasan keretapi maut.. mmg la x, coz time 2 ayah d zmn kanak2 ribena la.. (walaupn time 2 ribena xde lg d psrn).
ayah selalu bercerita perihal kehidupan bliau dr dl sehingga skrg. begitu ssh nye hidup bliau dr kecil ke bujang, ke berumahtangge la sehingga skrang. nmun bliau berjaya menempuhinye ngan jaya nya.. aku sgt kagum ngan bliau...
sjk kecil lg, kmi x kenal ape i2 kemewahan.. the way ayah membentuk jati diri adalah suatu saat yg sangat meruntun hati ku. if 1 day aku ade ank sendri, aku pn akan lakukan perkara yg sama.
prnh kami berkumpul adik-bradik n mengimbau kenangan silam... d zaman2 ayah begitu garang, tegas, dan sebagainya.. sdh ditakdirkan ayah tlh mencurahkn kasih syg nye ngan cr sedemikian rupe.. menangis kami krn ingat blk ape yg kmi dh bt.. mmg kami sgt terkesan ngan didikan bliau.. hasilnye? jd la kami ini sekarang... aku rindu zmn knk2 ribena. andai mase bleh di undurkan, aku akan berubah menjadi ank yg paling baik. mmg sdey...
tp skrng x lg... ayah dh x lg cm ayah d zmn kmi kecik2 dl... ayah kini menjadi lbh sporting.. kmi dh xgerun ngan ayah cm dl lg.. mybe coz skrang ni ank2 bliau dh bsr.. so, method yg bliau gunekn pd kmi dl dh kurang efficient kot..
aku sgt kagum ngan ayah...
byk psnn ayah kpd kami.. dr yg wajib ke sunat ke makruh..
AYAH slalu psn:
" sepanjang hidup, hormat la kt ibu, ingat la kt ibu.. jg la ibu.. xyah ingat kt ayah pn xpe.. sahabat prnah tnye rasulullah saw, sp yg patut kte utamakn? rasul pn jawap 'ibu'. ckup 3kali sahabat tnye, rasul msih jwp 'ibu'. kali ke 4, br rasul jwp 'ayah'. kesimpulan nye? utamekn la ibu..."
ayah... cmne kami nk lupekan ayah atas segale pengorbanan yg ayah lakukan???


No comments:

Post a Comment